Blogg

Statens vegvesen – En arbeidsgiver jeg gjerne skulle jobbet videre hos

Nå som jeg har hatt noen måneder hos Statens vegvesen, må jeg innrømme at dette er en arbeidsgiver som passer meg ganske perfekt. Dette er en stor organisasjon med ett veldig stort samfunnsansvar på mange områder, blant annet trafikksikkerhet og utvikling av vei-nettet for at vi skal komme frem. For at brukerne skal kunne utføre sitt arbeid er de i stor grad avhengig av IKT-verktøyene og hjelp hvis disse skal svikte, da er jeg en av personene de kommer til hvis de har behov for hjelp enn så lenge! Hyggelige brukere, gode kollegaer og ett veldig godt arbeidsmiljø føler jeg er beskrivende etter hva jeg har opplevd, jeg skulle ønske jeg kunne blitt igjen her med en fast jobb, dette er ett sted jeg veldig gjerne skulle likt å tilbringe mange år av yrkeskarrieren min videre, men for nå er det dessverre snart slutt.

Selv har jeg alltid vært opptatt av infrastruktur og har ett stort engasjement innenfor dette, jeg vil jo hjelpe til å være med på å forbedre dette til det bedre! Hvor finner man en bedre arbeidsgiver? Spennet på arbeidsoppgavene Statens vegvesen har er veldig stort, fra administrasjon, byggherre, utvikling, grunnundersøkelser til ingeniørarbeider på høyt nivå, det er alltid noe nytt og det er en organisasjon med mange muligheter internt for videreutvikling.

Under årets Elvefestival hadde de på søndagen en stand for å vise frem litt forskjellig, men hovedtema på trafikksikkerhet og at man kunne prøve flere forskjellige ting. Blant annet hadde de med seg en tilhenger med fire seter påmontert, hvor man får oppleve en bråstopp i 10km/t, det høres kanskje ikke så mye ut, men alle personene jeg så som tok den fikk seg ett reelt trykk. Det var flere som var litt eplekjekke og sa at det ikke var noe når de gikk opp og gjorde seg klar, men etter stoppen så hadde de ett annet syn på det, og hvor ofte er det man bråstopper i 10km/t? Det er som regel mye høyere hastigheter enn det man får en bråstopp i.

De hadde med seg «veltepetter», det er en bil som er montert på en tilhenger og man snurres rundt ved hjelp av en motor. Dette kan brukes til å simulere en rundvelt ved en ulykke, men i kontrollerte former, for å gjøre situasjonen la de også løse ting i bilen som bagger, brusflasker og andre småting som fikk seg en rundtur. Denne type tiltak syntes jeg er veldig viktig, det er med på å bevisstgjøre folk på sikkerhet og eventuelle konsekvenser, om enn i en veldig kontrollert form.

De hadde også med seg vaffelverket sitt, og delte ut vafler i stor stil. En plate krever 2,7 liter med røre, det blir da altså en vaffel på størrelse med ett kumlokk, det er temmelig stort! Men de var absolutt gode, jeg tok noen biter og hadde ingenting å utsette på den med unntak at jeg ikke greide å spise en vaffel engang, normalt sett spiser jeg jo 2-3 stykker. En perfekt beskrivelse av Vegvesenet, at vi bare sitter å spiser vafler hele dagen med beina på bordet? 😉 Det virker til å være manges meninger om Vegvesenet, men det er langt fra mine egne erfaringer etter tre og en halv måned her! Man burde vel egentlig ikke gi fra seg så mange og sterke meninger uten å faktisk ha jobbet i der selv.

Med seg hadde de en av bilene de foretar kontroller med ute i felten, hvor de sjekker om forsikring, EU-kontroll, omregistrering og årsavgift er i orden. De hadde satt opp ett kamera i hver kjøreretning for gata bak, og jeg må innrømme at det var litt skremmende å se hvor mange som ikke har ting i orden. I løpet av de fire timene de hadde hatt det på, så hadde det passert nærmere 130 biler som de fikk varsel om at hadde mangler av diverse slag. Det var ikke så mye større trafikk enn normalt på en søndag, og dette er altså biler som ikke burde vært ute å kjøre overhodet. Det nye kontroll-systemet har vist seg å være veldig effektivt, det tar bare millisekunder fra avlesning til de får varsel om kjøretøyet har mangler eller ikke, fremfor å måtte sjekke manuelt som de har måtte gjort tidligere. Når systemet sier i fra om ett kjøretøy, står det noen andre litt lengre frem og tar inn kjøretøyene for videre sjekk, og avskilting.

Og til slutt ett notat til dere på BSS; takk for en herlig tid hos dere! Jeg har lært mye, i ett miljø med mye tung programvare så har jeg ikke gitt opp saker før jeg innser at jeg ikke kan løse de selv, at man kan spørre hverandre om hjelp og tips og at man kan gi hverandre ris og ros! Det blir en vemodig onsdag (26 august) og jeg kommer definitivt til å savne det gode arbeidsmiljøet, teamet og brukerne! Jeg håper at det kommer en ny mulighet for meg hos dere, jeg kjenner jo til hvordan arbeidet foregår, systemene og kan så og si hoppe rett inn så fort jeg har brukere med riktige tilganger (det tok jo sin tid når jeg først begynte 😉 ). Dere er en super gjeng!

2 Comments

Legg inn en kommentar